FAQ

Vind hier de antwoorden op de meest gestelde vragen

FAQ

Freinetonderwijs is voor de meeste leerlingen geschikt maar wordt vaak onderschat. De aanpak die gebruikt wordt om leerlingen de leerstof te helpen verwerken, verschilt van een traditionele school. De nadruk ligt minder op klassikale, eerder passieve lessen in groep maar meer op zelfstandig werken, proactief zijn, zelf leren plannen en leren samenwerken met anderen. Er zijn steeds korte instructiemomenten in groep waarna iedere leerling op zijn eigen tempo verder kan. Doordat er gedeeltelijk zelfstandig gewerkt wordt, komt er veel tijd vrij voor differentiatie. Leerlingen die het even moeilijk hebben met de leerstof krijgen de kans om met een medeleerling of een klein groepje nauw samen te werken bij de mentor. Leerlingen die dan weer net een extra uitdaging nodig hebben, worden gestimuleerd om hun grenzen te verleggen aan de hand van aangepaste taken. Sowieso kunnen alle leerlingen steeds kiezen uit een selectie van leermaterialen, tips en begeleiding om hun opdrachten tot een goed einde te brengen. 

Freinetonderwijs heeft, net als iedere andere leermethodiek, een aantal voor- en nadelen. We noemen er even een paar, om je te helpen bepalen of dit soort onderwijs bij je kind(eren) past: voordelen zijn de aandacht voor zelfsturing, planning en organisatie van het leren. Daarnaast het ontdekken en ontwikkelen van de eigen talenten en interesses. Dat vereist uiteraard motivatie en nieuwsgierigheid, en een bereidheid om jezelf beter te leren kennen. Misschien kan je hier zelf al even aftoetsen of ons project iets voor jou is. 

Volgens Célestin Freinet gebeurt zinvol leren het beste op een aftastende, verkennende manier. Door handelend te onderzoeken, zonder meteen uitgelegd te krijgen hoe iets werkt, raak je echt betrokken bij wat je wil leren of begrijpen en verwerf je echt inzicht. 

Leven leren is leren dat berust op eigen ervaring en gezond verstand, leren dat je je hele leven niet vergeet. Leren in en door het werk. Leren dat leerlingen en hun begeleiders raakt, dat motiveert en inspireert. Leren dat vertrekt vanuit het dagelijks leven van de leerlingen. 

In normale omstandigheden gaan de leerlingen regelmatig op leerwandeling in de buurt, de stad, het dorp, de natuurlijke omgeving. Op deze manier willen we hen stimuleren om door een andere bril naar de wereld, de maatschappij te kijken en laten we hen zinvol en “levend leren”. Wat ze tijdens een leerwandeling waarnemen in de wereld wordt gekoppeld aan de leerstof en dus ook aan de eindtermen, vaak tijdens verwerkingen achteraf in de klas. Ook door actief burgerschap en de aterlierwerking maken onze leerlingen uitgebreid kennis met de wereld buiten de school. 

Op dit moment bieden wij in de meeste vestigingen inderdaad enkel de A-stroom aan in de richting freinetpedagogie. In de vestigingen Molenbeek en Houthalen wordt sinds het schooljaar ’24-’25 ook 1B aangeboden.

Bij Keerpunt wordt gewerkt aan dezelfde minimumdoelen als in het reguliere onderwijs. De leerlingen worden dus, net zoals in iedere andere school, verwacht om aan het einde van iedere graad dezelfde leerstof te beheersen. Wij werken met onze eigen leerplannen, die door de overheid goedgekeurd zijn en waarin de decretale minimumdoelen integraal opgenomen zijn. Het verschil zit hem vooral in hoe onze leerlingen die minimumdoelen bereiken. 

Bij Keerpunt ligt de nadruk meer op zelfstandig werken, proactief zijn, zelf leren plannen en leren samenwerken met anderen. De leerlingen krijgen meer vrijheid om zich zelf in te schrijven voor cursussen en ateliers, een aantal opdrachten te kiezen en uit te werken. Daardoor worden ze nauwer betrokken bij het leerproces en krijgen ze niet enkel de leerstof zelf aangeleerd, maar ook een aantal vaardigheden die onontbeerlijk zijn in de maatschappij. 

Samenwerken en ondernemingszin spelen een belangrijke rol bij Keerpunt. Ouders vrezen soms dat hun kind daar moeilijk mee overweg zal kunnen. Het is belangrijk te weten dat alle werkvormen steeds begeleid worden door de mentor. Een wat verlegener leerling kan er dan zelf voor kiezen om zich te koppelen met een andere rustige leerling in een kleiner groepje, zodat ze allebei de kans krijgen zich te ontplooien. 

Het is belangrijk dat je als ouder vertrouwen hebt in de kernwaarden van het freinetonderwijs en in de aanpak rond het verwerven van de leerstof. In het freinetonderwijs wordt er van de leerlingen zelfstandigheid en ondernemingszin verwacht. Samenwerken met anderen komt regelmatig aan bod en ondernemingszin wordt aangemoedigd. Ouderparticipatie is belangrijk in een freinetschool. Bij het uitwerken van projecten worden er vaak helpende handen gevraagd, binnen ieders mogelijkheden. Daarnaast heeft een goede, open communicatie tussen ouders en mentoren altijd een positieve invloed op de leerontwikkeling van het kind. 

De leerlingen hebben hun vaste klasgroep met een klasmentor waarmee zij minstens één keer per dag een start- of slotkring doorlopen. Daarbovenop zijn er de vakmentoren waarbij zij aansluiten in specifieke cursussen zoals levende wiskunde, cultuur en expressie, historisch bewustzijn, vrije tekst, welzijn …

Wij doorbreken het klassieke jaarklassensysteem en streven naar een classe unique of minstens graadsklassen. Classe unique betekent dat leerlingen uit alle zes leeftijdsgroepen van het secundair samen deel uitmaken van een klasgroep. Concreet hebben de leerlingen van een groep samen kring en toonmomenten, terwijl instructies en ook zelfstandig werk uiteraard plaatsvinden op eigen niveau, met een leeftijdseigen (of talent-eigen) leeraanbod. Dat heeft een aantal voordelen: 

  1. Leerlingen leren spontaan van elkaar en met elkaar, over de leeftijden heen. 
  2. Differentiatie wordt spontaan geïntegreerd en alle middelen zijn steeds voorhanden. 
  3. De leerlingen worden begeleid door meerdere leerkrachten, die hun kennis en ervaring dagelijks delen met elkaar. 
  4. Het familiale gevoel tussen de kinderen in een klasgroep wordt versterkt.

We werken zo goed als volledig klas- en vakoverschrijdend, wat betekent dat alle leerlingen van de school elkaar ontmoeten (en vaak ook samenwerken) in andere klassen en cursussen, volgens het aanbod van de dag. 

Dat varieert per vestiging, maar maximaal 20. 

We streven ernaar dat alle werk op school kan afgewerkt worden tijdens de werktijden, aangezien de instructies meestal kort zijn en de leerlingen daardoor relatief snel aan de slag kunnen met een opdracht. De leerlingen kunnen ook steeds gebruik maken van de in- en uitlooptijd, van 8:30 tot 9:00 uur en van 16:00 tot 16:30 uur (of 15:30 tot 16:00 uur, op sommige vestigingen), om schoolwerk af te maken. Toch zal het enigszins nodig zijn om ook zaken thuis te verwerken (vb. studeren, boek lezen…).

Bij Keerpunt behalen de leerlingen badges voor de te beheersen leerstof. Die zijn gekoppeld aan de minimumdoelen. Het behalen van een badge hangt dus niet louter af van het behalen van een voldoende op een examen of grote toets. Het veronderstelt ook het succesvol afwerken van een uitgebreid leertraject en het bereiken van verschillende doelen via verschillende evaluatievormen (zoals een onderzoeksopdracht, een presentatie, zelf- en/of peerevaluatie …) . Badges kunnen pas op het einde van dat volledige traject worden behaald. 

Een overstap naar een andere school is voor niemand makkelijk, maar zeker op het einde van een graad is het niet moeilijker dan een overstap van een traditionele naar een andere traditionele school, omdat we dezelfde minimumdoelen hanteren. 

Latijn wordt aangeboden in ateliers ter kennismaking. Als er blijvende grote interesse voor het onderwerp is, vanuit intrinsieke motivatie bij de leerlingen, dan kan Latijn uitgebreider in het cursusaanbod opgenomen worden. 

In je zesjarige secundaire opleiding bij Keerpunt word je voortdurend gevormd in het zelfstandig plannen en verwerken van de leerstof: dat zijn bijzonder belangrijke vaardigheden in het hoger onderwijs. 

Het welbevinden van eenieder beschouwen wij als een absolute voorwaarde om tot leren en ontwikkeling te komen. 

Iedere jongere is uniek met hun eigen talenten, uniek in hun eigen denken en zijn. Als school willen wij inspelen op deze verschillen. Jongeren met hun eigen mogelijkheden en moeilijkheden willen we daarom zo goed mogelijk begeleiden. Dat betekent dat we oog hebben voor de totale ontwikkeling van onze leerlingen en dat zij gelijke onderwijskansen krijgen. Dit op meerdere, verschillende vlakken: het sociale, het emotionele, het attitudinale en het leren. 

Wanneer we aannemen dat jongeren mogen verschillen, aanvaarden we ook dat zowel het leertraject als het begin- en eindpunt mogen verschillen. Niet alle leerlingen kunnen op hetzelfde moment dezelfde leerstofinhouden of hoeveelheden aan. Soms is preventief werken, verrijking, differentiatie en remediëring noodzakelijk. Ook de verdere oriëntering in de schoolloopbaan ligt in het verlengde hiervan. Iedereen probeert zijn eigen weg te vinden met zijn eigen talenten. We gaan dan ook zorgvuldig na wat een jongere kan en hoe ver zij kan geraken. We blijven geloven in de groeimogelijkheden van onze leerlingen en willen hen optillen naar een hoger ontwikkelingsniveau. 

Een zorgbrede werking is geen makkelijke opdracht. Het vergt teamoverleg, collegiale ondersteuning en kansen om dingen te leren. Dit gebeurt door nauwe samenwerking, uitwisseling en samenwerkingsverbanden tussen de vestigingen en met externe partners/diensten. Maar zeker ook door het vertrouwen dat ouders in onze school stellen. Zorgbeleid zien we als een gezamenlijke opdracht waarin ieder vanuit zijn eigen functie een waardevolle inbreng heeft. Zorg is een opdracht van heel het team.

Om aan leerlingbegeleiding te doen, hanteren we de structuur van het zorgcontinuüm.

Dit is een dag waarop de student thuis zelfstandig aan het werk is. De thuiswerkdag is een voorbereiding op stageweken vanaf de 2de graad waarbij verwacht wordt dat studenten zelfstandig op verplaatsing aan het werk kunnen gaan. 

Binnen Keerpunt werken we met Smartschool, een digitaal leerplatform waar de leerlingen opdrachten, cursussen, toetsen, oefeningen, leermiddelen, info, een agenda en nog meer kunnen terugvinden. Dit is ook ons officiële communicatiekanaal. 

Onze ateliers vinden wekelijks plaats, gedurende een specifieke periode (meestal tussen 3 en 6 weken) en bieden onze leerlingen de kans om te proeven van kennis en vaardigheden in 7 verschillende domeinen (de leerlingen kiezen zelf aan welk atelier ze deelnemen), zodat ze een breder en realistischer beeld krijgen van wat je zoal allemaal kan leren in het leven. Dat vinden we erg belangrijk, niet alleen met het oog op hun algemene ontwikkeling, maar ook om later een geïnformeerde studie- en beroepskeuze te kunnen maken. 

Onze ateliers worden ofwel begeleid door eigen mentoren met een gedegen achtergrond in de aangeboden kennis of vaardigheid, ofwel door externen met een even grondige expertise. Ons atelieraanbod is heel gevarieerd: meer informatie kan je vinden bij cursussen => atelier. 

Beweging is, binnen de cursus welzijn, bijzonder belangrijk en bovendien cruciaal voor het algemeen welbevinden van iedereen. Daarom wordt er regelmatig gesport met een sportmentor en gaan we daarnaast regelmatig op leerwandeling, te voet of met de fiets. Ook tijdens pauzes wordt er gezorgd voor voldoende bewegingsaanbod, voor leerlingen die dat willen. 

Er is nog geen lagere school aan Keerpunt verbonden. 

Er is geen voorrang voor freinetleerlingen bij de inschrijvingen. Leerlingen die uit het basisfreinetonderwijs komen, zullen vertrouwd zijn met onze werking. Zij-instromers (kinderen zonder freinet achtergrond) kunnen evenzeer bij ons terecht maar moeten vaak een tandje bijsteken wat planning en zelforganisatie betreft. Er is geen voorrang voor freinetleerlingen bij de inschrijvingen. 

De schoolfactuur bedraagt 475 euro voor leerlingen van de 1ste graad, 525 voor leerlingen van de 2de graad en 550 euro voor leerlingen van de 3de graad. Die omvat alle kosten (kopies, uitstappen, materiaal,…) voor een volledig schooljaar. Er zijn dus geen bijkomende facturen meer voor extra activiteiten of afrekeningen. 

Contacteer ons

Social Media

email

info@keerpuntscholen.be

Telefoon

Tel: 0485 58 85 05
(enkel bereikbaar in de voormiddag)