Vragen die in de kring aan bod kwamen kunnen aanleiding geven tot een kort werkstuk dat in de afsluitronde van die dag al gepresenteerd wordt. Sommige vragen vergen dan weer diepgaander onderzoek en geven aanleiding tot een echt (onderzoeks)project.
De concrete aanpak van zo’n onderzoek zal sterk verschillen naargelang het onderwerp en de leeftijd van de kinderen. Een aangespoelde potvis aan onze kust kan voor alle leeftijden aanleiding geven tot een boeiend onderzoeksproject. Bij de kleuters is een project dat daaruit groeit bijvoorbeeld het maken van een grote kartonnen potvis. Een leefgroep met oudere leerlingen zal een informatiemap over walvissen maken: hoe ze eruitzien, hun levenswijze, waar ze voorkomen, de walvisvangst, bedreigde diersoorten, dierenrechten, enz. Jongere kinderen zoeken informatie vooral door naar dingen te kijken en door vragen te stellen aan iemand die er meer van afweet. Dat evolueert geleidelijk naar het zelf bijeenzoeken en zelfstandig raadplegen van schriftelijke documentatie in boeken of op het internet. In het secundair onderwijs verwachten we van de leerlingen steeds meer zelfstandigheid en onderzoeksvaardigheid.
