Zorg
onze visie op zorg
De leerling staat centraal en samen met de ouders en andere partners dragen we als Keerpuntschool ons steentje bij aan de ontwikkeling van de jongere. Iedere jongere is uniek met hun eigen talenten, uniek in hun eigen denken en zijn. Als school willen wij inspelen op deze verschillen. Jongeren met hun eigen mogelijkheden en moeilijkheden willen we daarom zo goed mogelijk begeleiden.
We werken binnen Keerpunt aan de 4 domeinen binnen de leerlingbegeleiding:
Vanuit onze visie op leerlingenbegeleiding stimuleren we de ontwikkeling van alle leerlingen binnen deze 4 begeleidingsdomeinen door:
– een krachtige leeromgeving aan te bieden
– de leerlingen systematisch op te volgen
– actief te werken aan het verminderen van risicofactoren
– beschermende factoren te versterken
zorgcontinuüm
Fase 0
Binnen onze school hebben we een aantal basismaatregelen (brede basiszorg):
– een persoonlijke coach
– de keuze om een taak online of op papier in te dienen
– verlengde instructie bij bepaalde leerstofonderdelen
– extra werktijd
– …
Fase 1
Wanneer we merken dat onze basiszorg onvoldoende de noden van de leerling ondersteunt, gaan we samen met de coach, mentoren en leerlingenbegeleiding in overleg met de leerling en ouders om te bekijken wat we als school nog meer kunnen aanbieden (verhoogde zorg). Het CLB kan hierin een consultatieve rol opnemen. Mogelijke redicodi-maatregelen (remediëren, differentiëren, compenseren, dispenseren) kunnen zijn:
– een hulpmapje
– een leerling krijgt structureel meer tijd voor taken
– het gebruik van hulpsoftware bij bepaalde leernoden
– een aparte ruimte beschikbaar stellen om te kunnen ventileren (bijvoorbeeld bij overprikkeling)
– aangepaste orthodidactische hulpmiddelen
– …
Fase 2
Soms kunnen we als school een leerling onvoldoende ondersteunen binnen de verhoogde zorg. Dan schakelen we de hulp van externen in. Van zodra we de zorg niet meer opvangen binnen de school zelf, maar in samenwerking met externen, spreken we van ‘uitbreiding van zorg’. Dit is de fase waarin het CLB een draaischijfrol opneemt. Mogelijke maatregelen zijn:
– een individueel NAFT-traject
– een time-out project
– leersteun aanvragen
– …
Fase 3
Wanneer de maatregelen in fase 2 onvoldoende blijken, kan overgegaan worden naar een IAC, een individueel aangepast curriculum. In dit traject selecteren we doelen op basis van de noden van de leerling, in samenspraak met alle betrokken partners.