Ik kies voor Keerpunt Antwerpen na drieëndertig jaar begeester(en)d lesgeven op een traditionele lagere school, als lid van een dreamteam vol positief ingestelde collega’s. De laatste twintig jaar werkte ik daar met de zesdeklassers, maar ik kreeg er vooral de kans om als maker en bezieler van schoolmusicals, muziektheater, muzische parcours en culturele projectweken klasdoorbrekend buiten de lijntjes te kleuren. Dat gebeurde in brede samenwerking tussen directie, leerkrachten, ouders, externe experten, organisaties en kunstenaars. Voor mij bestaat er niets mooiers dan kinderen en jongeren onder te dompelen in een thema dat al hun zintuigen prikkelt, hen aanzet tot nadenken, filosoferen, ontdekken en creëren. Verwondering blijft daarbij het toverwoord.
Een wereldkaart, een historische tijdsbalk, een kunstwerk en een stapel boeken zijn voor mij de basiselementen van een vaste, gezellige leerplek, maar niet zonder een venster op de buitenwereld en een deur om, zo vaak als kan, die buitenwereld in te stappen.
Muziek is mijn oudste liefde, van klassiek over jazz en wereldmuziek tot alternatieve pop en rock. Ik beleef haar graag passief als luisteraar, grasduinend door de muziekgeschiedenis, maar ook actief als piano-improvisator en digitale songknutselaar.
Als man van verhalen blijf ik gefascineerd door de Oude Grieken, door hun mythen, theaterteksten en epossen en met Odysseus als mijn favoriete held. Samen theater maken betekent voor mij de meest complete en intense groepservaring. Daarnaast promoot ik actief (jeugd)literatuur en poëzie en ben ik een voorvechter van filosoferen met kinderen en jongeren. Lezen en schrijven zou ik dan ook mijn tweede natuur durven noemen en ik kan niet wachten om (als schrijfdocent in opleiding) een Keerpunt-atelier ‘Schrijfklas’ op te starten.
De stad is voor mij een vertrouwde en nooit vervelende habitat, maar net zo graag zoek ik het isolement en de stilte van de natuur op, het liefst kamperen, met het ruisen van de zee binnen gehoorafstand.