klaskas

klaskas

Het beheer van de klaskas is niet alleen een levensechte toepassing van wiskundige vaardigheden, maar laat ook toe financieel-economische geletterdheid bij de leerlingen te introduceren. Klaskas is een volwaardige freinettechniek omdat hij de autonomie van de leerlingen in een coöperatieve sfeer bevordert. Leerlingen overleggen met elkaar over het budget; op oudere leeftijd werken ze met begrotingen; ze wegen af of aankopen verantwoord zijn en maken plannen om de klaskas ook van inkomsten te voorzien. Een leerling neemt de rol op van penningmeester. De klaskas evolueert met de leeftijd van de leerlingen ook van een geldkistje tot een elektronische bankrekening. Zowel het levend rekenwiskundeonderwijs als de burgerschapsvorming evolueren mee. In publicaties voor freinetleerkrachten worden via de techniek van de klaskas leerlijnen uitgewerkt voor beide domeinen.

volgende techniek: atelier

(Dit is een fragment uit ‘Inleiding tot de freinetpedagogie en -didactiek’, geschreven door Keerpuntmedewerkers Geert Van Hout en Luc Heyerick.)